selamat datang ke blog saya . don't forget follow me . Doakan saya menjadi muslimah sejati. semoga saya ,awak, ye kita semua mencapai redha allah . pray for syria . doakan saya yaww

Rabu, 31 Julai 2013

Muda mudi mantopp~

Assalamualaikum olls. Yuuuhuuuu. Shuuuuuuuu *tiup habuk* . Bersarang giloss. Byk pulak tu lelabah. Wahhh lama tak cuci. K stop.

Ape khabar anda arini? Harap harap sihat gamaknya ye. Haaa, badan semua sihat TAPI apa khabar iman kita agoknya ? Sihat tak? Tepuk dada tnye iman. Haaa ce jujur. *copy paste ayat seseorg*ampunn. Ewahh.



Haaa k olls, today, aku ingin ajak korg mengembara tgk umur kitaa, n buat anjakan paradigma. Hihihi. Amacam? Ketaq lutut dak? Relax ahh. Jiwa mau kentall bro.

Ya, umur. Acane kita pandang umur kita tu? Maybe ade yg rasa ' alah rilex ahh muda lg kot, lex luu' haa itu anak muda kita. Ye. Aku pun anak muda. Sama mcm anda( semoga org yg bacanie muda)
Apabila berbicara tentg tanggungjawab dan keseriusan dln hidup. Ramai antara kita termasuk aku ckp camni

"aku ni bru 18, muda lagilah"

" aku bru 20 tahun, relax derr"

Terasa muda bukan? Haaa nak tahu siapa remaja yg umur 18 tahun berkata :
" usamah bin zaid R.A time berumur 18 dh jd jenerel perang. Aku? "

Apabila umo 20 tahun:
"sultan muhamad al-fateh menawan kota konstatinopel pd umur 21. Kita?"

Terasa tua. Terasa sikit matang. Terasa diri ini kurg matang. Dan sepatutnya kita serius dgn umur kita ni. Terasa diri aku ni byk leka dgn peredaran zaman ni hah. Dgn wechat , line, kakaotalk ye laa. Terasa diri kita ni perlu berusaha keras dan tegas. Dimana kita ek?

Jom kita tgk acaner sultan muhammad alfateh yg baru berusia 21 tahun menawan kota konstantinopel. Muda bukan? Ade baya baya kita dak? Beliau yg masih young, malah beliau tahu kota tersebut tak pernah ditembusi oleh sesiapa semenjak 800 tahun sblumnya. Maknanye ape? Susah kan nak tawan kota tu? 800 tahun kot. Kenapa dia, seorg sultan yg masih x bersenang lenang je dekat istana dia padahal bru 21 kot?

Ini sebb, beliau rasakan dirinya sudah 21 tahun. Masa utknya semakin sikit. Kerana, dia tidak tahu bilakah kota konstantinopel ni boleh bukk. Haa acano ngn kita?

Kita ni siapa sebenarnya? Remaja. Pemuda. Belia. Youths. Tetapi kita bukan remaja dan pemuda biasa ohkeh. KITA REMAJA DAN PEMUDA ISLAM. Tak bangga ke? So ape kita nak buat? Takkan goyang kaki jekot. Senang laa hidup klu gituu. Even kita tak boleh jd mcm sultan muhammad alfateh tu pun takpe, tapi bukanke kematangan dan keseriusan tu kita boleh bina. Ye kita boleh. Acano tu?

Bersungguh2 dlm meningkatkan kualiti diri. Menjadi hamba Allah yg terbaik, jd mukmin proaktif yang mampu sumbangkan 'something' trhadap islam.




Mula SEKARANG. Ye sekrg. Tanamkan dlm diri kita, kita mesti bg ' something " kat islam. Tak byk takpe, janji ada. Maybe boleh jd saham kita kat akhirat. Haaa who knows. ' something' apetuu? Alaa yg bg benefits utk islam. Ikut kreativiti anda.

Contoh, ajar kanak2 membaca. Tapi paling bagus ajar kanak2 yatim membaca. Jadi guru mereka even kita bukan cikgu. Tak kisah lah kau akauntan ke, pegawai bank ke, doktor ke, kerani ke, ape ape jelah, tak kisah spe pun dirimu. Pliss bantu. Yes for islam. Maybe kita takmampu menderma, tapi kita boleh bg bantuan dgn cara yg laen bukan. Haa saya yakin akan ade yg terbuka hati tu, sila search or google rumah anak2 yatim di sekitar rumah anda. Jgn pk panjang. Buat je ape yg kita rasa betul. Takpe allah akan bantu nanti. Trust me.

Klu yg anak2 org kaya ke, usahawan ke, tansri ke, ape kata laburkan sikit duit anda utk bukak pusat2 kebajikan di malaysia ni. Bukak rumah orang buta ke, rumah org autisme ke, ape ape jelah. Haa bg mereka kemahiran seperti menjahit,memasak, dandan rmbut, n others agar dorg dapat survive. Manatahu dorg lg berjaya dari kita. Tak mustahil kan? Tak bangga ke klu orang islam kita sendiri yg terkenal disetiap pelosok negara. Haa tak ke megah islam nanti. Bru laa ramai org menyanjung kewujudan islam.

Hmmm ekceli, ni pandangn eden je. I ade bercita2 nak buat ni tapi perlukan someone sokong aku dari belakang. Anyone? Hihi insyaallah suatu hari nnti. Doakan olls.

Berapa umur kita sekrg?
Apa yg kita sumbangkan utk islam?
Agak2 kita hidup smpai bila?
Jom, kita ubah cara pandang, n do anjakan paradigma. Ye utk islam.

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan